Veelgestelde vragen,
helder uitgelegd
We willen je graag helpen en daarom onze meest gestelde vragen in een overzicht. Zit jouw antwoord er niet tussen of wil je gewoon graag iemand spreken? Neem dan contact op!
Algemeen
Hoe kan ik klant worden?
Je kunt je eenvoudig aanmelden door contact met ons op te nemen via de website, e-mail of telefoon. We plannen een kennismakingsgesprek om jouw wensen en behoeften te bespreken en te kijken hoe we je het beste kunnen helpen met jouw administratie of belastingzaken.
- Mail naar: info@syfers.nl
- Bel naar: 088-120 1200
- Contactformulier
Wat doet Syfers precies?
Alles wat je als ondernemer nodig hebt, onder één dak:
- Salarisadministratie
- Boekhouding
- Belastingadvies
- Accountancy door One Accountants
- Hypotheek
- Verzekering
- Vermogensplanning
Voor wie zijn de diensten van Syfers bedoeld?
Wij zijn er voor:
- ondernemers
- freelancers
- klein & groot MKB
Diensten & advies voor DGA’s, fysiopraktijken, zzp’ers en alles daartussenin.
Wat heb ik nodig om een account aan te maken?
Voor een volledige accountaanmelding hebben we de volgende documenten en gegevens nodig:
- Getekende offerte
- Getekende SEPA-incassomachtiging
- Kopie ID
- Uittreksel KvK
- Oprichtingsakte / statuten
Daarnaast ontvangen we graag algemene bedrijfsgegevens, zoals je KvK-nummer en bezoekadres. Hiermee zorgen we voor een soepele start en een correcte verwerking van je administratie.
Diensten
Welke boekhoudprogramma's ondersteunt Syfers?
We werken met de meest voorkomende boekhoudprogramma’s, bekijk hier al onze software.
Gebruik je een ander systeem? Geen probleem!
We denken graag met je mee en zorgen voor een oplossing die bij jouw werkwijze past.
Wat houdt jullie salarisadministratie in?
Onze salarisadministratie omvat alles wat je nodig hebt:
- Loonberekeningen en loonstroken
- Loonaangiftes indienen bij de Belastingdienst
- Jaaropgaven verstrekken aan medewerkers
Wij zorgen dat je voldoet aan alle wettelijke verplichtingen, zodat jij je nergens zorgen over hoeft te maken. Je kan natuurlijk bellen met onze collega’s van de salarisadministratie; we helpen je graag.
Vragen uit de praktijk
Ik ben ZZP’er met een eenmanszaak, maar is een BV misschien slimmer voor mij?
Dat hangt af van je inkomsten, risico’s en toekomstplannen. Een BV kan fiscaal voordeliger zijn bij hogere winsten (vaak vanaf €100.000 per jaar), maar brengt ook extra kosten en verplichtingen met zich mee. Denk aan salarisregels en meer administratie. Wij helpen je graag met een berekening en advies op maat.
Ik wil een nieuwe auto kopen. Kan ik dat beter privé of zakelijk doen?
Dit hangt af van hoe je de auto gebruikt. Een zakelijke auto kan interessant zijn als je veel zakelijke kilometers rijdt, maar je krijgt dan te maken met bijtelling als je de auto privé gebruikt. Rijd je weinig zakelijke kilometers? Dan kan privé voordeliger zijn, met een kilometervergoeding vanuit je bedrijf. We maken graag een vergelijking voor je.
Hoeveel geld kan ik opzij zetten voor mijn pensioen en is dat fiscaal voordelig?
Dat verschilt per persoon en inkomsten. Als ondernemer kun je bijvoorbeeld sparen via een lijfrente of banksparen, waarmee je belastingvoordeel kunt krijgen. Hoeveel je kunt inleggen hangt af van je jaarruimte en reserveringsruimte. We berekenen graag wat voor jou het meest gunstig is.
Ik werk als ondernemer/DGA ook vanuit huis. Kan ik de kosten van mijn thuiswerkplek opvoeren? voor mijn pensioen en is dat fiscaal voordelig?
Soms wel, maar dat hangt af van hoe je werkplek is ingericht. Heb je een aparte werkruimte die je alleen zakelijk gebruikt? Dan kun je mogelijk kosten aftrekken, zoals energiekosten en inrichting. Gebruik je de ruimte ook privé? Dan is er minder mogelijk. We kijken graag mee wat in jouw situatie kan.
Welke kosten mag ik als ondernemer zakelijk opvoeren en welke niet?
In het algemeen mag je kosten opvoeren die direct nodig zijn voor je bedrijf, zoals kantoorbenodigdheden, reiskosten en zakelijke lunches. Kosten met een gemengd privé/zakelijk karakter, zoals kleding of een telefoonabonnement, mogen maar gedeeltelijk worden afgetrokken. We helpen je inzicht te krijgen in wat in jouw situatie wel en niet kan.
Je bedrijf maakt winst, maar je ziet dat geld niet altijd terug op je bankrekening. Hoe kan dat?
Dat komt omdat niet alle uitgaven als kosten tellen in je boekhouding. Er zijn uitgaven die wél van je bankrekening afgaan, maar niet direct van je winst afgetrokken worden.
Voorbeelden hiervan zijn:
Aflossingen op leningen: Je betaalt een lening terug, maar dat is geen kostenpost, het is simpelweg geld dat je eerder hebt geleend en nu terugbetaalt.
Investeringen: Koop je een dure machine of auto voor je bedrijf? Dan telt dat niet als directe kosten, maar wordt het over meerdere jaren afgeschreven.
Wil je precies weten waar je winst naartoe is gegaan? Met Bizzcontrol krijg je inzicht in hoe je geld wordt besteed en waarom je winst niet altijd direct op je rekening staat.
Wat is de vrije ruimte?
De Vrije Ruimte is een regeling binnen de Werkkostenregeling (WKR) van de Belastingdienst. Dit betekent dat een bedrijf een bepaald bedrag belastingvrij mag besteden aan dingen voor medewerkers, zoals een kerstpakket, bedrijfsuitjes of een fiets van de zaak.
Hoe werkt het?
Een bedrijf mag een percentage van de totale loonsom (het totaal aan salarissen) gebruiken voor deze extra’s zonder dat er loonbelasting over betaald hoeft te worden.
Als het bedrijf méér uitgeeft dan deze grens, moet het 80% belasting betalen over het bedrag dat erbovenuit komt.
Voorbeeld:
Stel, een bedrijf heeft een totale loonsom van €500.000 en de Vrije Ruimte is 1,92% daarvan (bijvoorbeeld in 2024). Dan mag het bedrijf €9.600 belastingvrij besteden aan extraatjes voor medewerkers.
Samengevat:
Het is een manier voor werkgevers om medewerkers iets extra’s te geven zonder direct extra belasting te moeten betalen – zolang ze binnen de limiet blijven.
Jouw MKB-adviseur weet de hoogte van de vrije ruimte van jouw bedrijf, en hoeveel ruimte er nog beschikbaar is.
Kosten en facturering
Wat zijn de kosten voor jullie diensten?
We werken met abonnementen, waarbij de kosten afhangen van de diensten die je afneemt. Daarnaast zijn er variabele kosten, zoals:
- Het aantal facturen dat je verstuurt
- Extra administratieve werkzaamheden
- Specifieke rapportages of aanvullende services
De exacte kosten verschillen per bedrijf en de omvang van de werkzaamheden. Daarom bieden we maatwerkoffertes, afgestemd op jouw specifieke behoeften.
Na een eerste gesprek ontvang je:
- Een helder overzicht van de kosten
- Geen verrassingen achteraf
- Een abonnement dat past bij jouw bedrijf
Om je een globaal beeld te geven van hoe het kostenplaatje eruit kan zien, hebben we drie voorbeelden die je op deze pagina kan vinden.
Hoe worden de kosten gefactureerd?
Wij factureren onze diensten meestal maandelijks. Je ontvangt de facturen digitaal, met een helder overzicht van:
- de geleverde diensten
- de bijbehorende kosten
Zo heb je altijd inzicht in je administratie, zonder onnodig papierwerk.
Support en ondersteuning
Hoe kan ik ondersteuning krijgen bij vragen of problemen?
Heb je een vraag? Ons team helpt je graag! Je kunt ons bereiken via:
Op zoek naar een specifieke collega? Bekijk ons team.
Hulp op afstand?
Bieden jullie trainingen of workshops aan?
Inkomstenbelasting
Wanneer moet mijn aangifte inkomstenbelasting/ vennootschapsbelasting uiterlijk ingediend worden bij de Belastingdienst?
Deadline aangifte:
- De aangifte inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting moet uiterlijk 31 mei van het jaar na het aangiftejaar ingediend zijn bij de Belastingdienst.
- De deadline voor de aangifte IB is 1 mei
- De deadline voor de aangifte VPB is 31 mei
Uitstelregeling Syfers:
- Syfers maakt gebruik van de uitstelregeling.
- Dit is nodig omdat niet alle aangiften tussen 1 maart en 31 mei verwerkt kunnen worden.
Extra tijd door uitstel:
- Dankzij de uitstelregeling hebben we 12 maanden extra om de aangifte in te dienen.
Hoe kan ik belastingrente voorkomen?
Belastingrente:
- Je kan belastingrente voorkomen als de aangifte binnen 6 maanden na afloop van het (boek)jaar is ingediend.
- Wordt geheven als de Belastingdienst de aangifte zonder wijzigingen vaststelt.
Voorkomen van belastingrente:
- Als de aangifte niet binnen 6 maanden kan worden ingediend, kan een voorlopige aanslag aangevraagd worden.
- De Belastingdienst kan ook automatisch een voorlopige aanslag opleggen op basis van eerder verschuldigde belasting.
Actie nodig?
- Wil je een voorlopige aanslag indienen? Of heb je hier vragen over? Neem dan contact op.
Welke gegevens moet ik aanleveren voor de aangifte inkomstenbelasting?
Actieve machtiging nodig voor je aangifte
- Om je aangifte op te stellen, hebben we een actieve machtiging nodig om de Vooraf Ingevulde Aangifte (VIA) van de Belastingdienst te downloaden.
- Dit bespaart je het aanleveren van veel fiscale gegevens, zoals inkomensinformatie, hypotheekgegevens en banktegoeden.
Heb je al een machtiging?
- Als je een doorlopende machtiging hebt die langer dan drie maanden actief is, hoef je niets te doen.
Nog geen machtiging?
- Je ontvangt binnenkort een brief van de Belastingdienst met een machtigingsformulier en een Activeringscode.
- Deze code is tijdelijk, dus stuur hem zo snel mogelijk naar ons door, zodat we de VIA kunnen activeren.
Wanneer starten we met je aangifte?
- Vanaf 1 maart stelt de Belastingdienst de VIA beschikbaar.
- Vanaf dat moment kunnen we je aangifte opstellen en indienen.
Aanvullende benodigde documenten
Hoewel de VIA veel belangrijke gegevens bevat, kan het voorkomen dat niet alle informatie erin is opgenomen. Daarom ontvangen wij graag onderstaande documenten (indien van toepassing):
- Jaaropgaven UWV-uitkeringen 2024
- Jaaroverzicht betaalde/ingelegde pensioenpremies 2024
- Resultaat overig werk/bijverdiensten (overzicht inkomsten en uitgaven)
- Notarisafrekening van aangekochte of verkochte eigen woning in 2024
- Jaaroverzicht familiehypotheek (saldo 31-12-2024 en betaalde rente)
- Saldi cryptovaluta per 1-1-2024 (en eventueel waarde per 31-12-2024)
- Saldi/waarden buitenlandse rekeningen, beleggingen, en onroerende zaken per 1-1-2024
- Specificatie van betaalde giften (>1% van het verzamelinkomen, naam ANBI-instelling + bedrag)
Indien wij voor u de aangifte inkomstenbelasting over 2023 niet hebben opgesteld, ontvangen wij deze graag alsnog.
Kan Syfers mijn voorlopige aanslag VPB/IB aanpassen?
Ja, wij kunnen de voorlopige aanslag aanpassen. Maar of dat verstandig is, hangt af van jouw situatie.
Een te lage aanslag kan later leiden tot belastingrente, terwijl een iets hogere aanslag voorkomt dat je achteraf moet bijbetalen. De Belastingdienst kan ook bezwaar maken als we de aanslag naar 0 aanpassen.
We helpen je graag met een realistische inschatting, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Soms kan een aanpassing wel helpen bij je cashflow.
Neem contact met ons op, dan kijken we wat het beste is voor jou.
Vragen over processen
Wanneer kan ik mijn bonnen aanleveren?
Je kunt doorlopend je bonnen uploaden via je telefoon of de app. Veel ondernemers leveren na afloop van het kwartaal hun administratie aan. Voor iedereen is het prettiger om dit wekelijks of dagelijks te doen. Hierdoor heb je sneller inzicht in je cijfers maar dit zorgt ook voor verdeling van je administratieve werkzaamheden.
Iets betaald? Scan de bon meteen in, dan is je boekhouding altijd realtime up tot date. Doe dit in ieder geval vóór de 20ste van de maand.
Hoe moet ik administratie aanleveren?
Je kunt declaraties aanleveren via de mail, Basecone of via een tool zoals Pleo. Bonnetjes upload je makkelijk via een app of scan je in. Wij koppelen ze direct aan je administratie en zorgen dat alles netjes geboekt wordt. Wil je een standaardproces instellen? Dan regelen we dat voor je.
We hebben een handig document over het tijdig en correct aanleveren.
Hoe kan ik mijn documenten of aangiftes goedkeuren?
Zodra je documenten of aangiftes klaarstaan, ontvang je van ons een melding per e-mail. Je kunt deze eenvoudig digitaal bekijken én goedkeuren via je persoonlijke online omgeving.
Dit werkt snel, veilig en voorkomt papierwerk. Heb je vragen over wat je tekent? Dan leggen we het natuurlijk eerst even uit, zodat je precies weet waar je akkoord op geeft.
Hoe werkt een betaalbatch?
Een betaalbatch is een lijst met betalingen die jij in één keer kunt verwerken via je bank. Wij zetten de batch voor je klaar (bijvoorbeeld voor crediteuren of lonen), jij hoeft deze alleen nog te controleren en goed te keuren. Zo voorkom je losse betalingen en bespaar je tijd.
Tools & Systemen
Hoe kan ik mijn documenten uploaden naar Basecone?
Je kunt je documenten eenvoudig uploaden via:
De documenten worden automatisch verwerkt en gesynchroniseerd met je boekhoudsoftware, zodat alles snel en foutloos wordt bijgewerkt.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van Twinfield voor mijn boekhouding?
Twinfield is een online boekhoudprogramma van Wolters Kluwer, speciaal ontwikkeld voor ondernemers en accountants.
Altijd en overal toegankelijk
- Cloud-gebaseerd, dus je hebt altijd en overal toegang tot je administratie.
Efficiënt en gebruiksvriendelijk
- Facturen verwerken gaat eenvoudig en snel.
- Banktransacties worden automatisch verwerkt.
- Realtime inzicht in je financiële situatie.
Naadloze integratie
- Koppelt met andere tools, zoals Basecone, voor een efficiënte workflow.
Hoe vaak krijg ik een reminder om documenten in Basecone goed te keuren?
Basecone stuurt je automatisch elke 3 dagen een herinnering per e-mail als er nog documenten klaarstaan om goed te keuren.
Zo zorgen we samen dat je administratie op tijd verwerkt wordt. Wil je minder meldingen? Dan kun je dit aanpassen in je persoonlijke instellingen.
Hoe werkt HIX?
In HIX kun je documenten bekijken, goedkeuren en digitaal ondertekenen. Alles rondom je administratie komt hier samen: van belastingaangiftes tot jaarstukken.
We zorgen dat je altijd precies weet wat je moet doen. Kom je er toch niet uit? Dan lopen we het samen door.
Hoe kan ik inloggen in HIX?
Je ontvangt van ons een e-mail met jouw persoonlijke inloggegevens. Ga naar inlog.hix.nl en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
Werkt het niet? Laat het ons weten, dan helpen we je direct op weg.
Wat is Bizzcontrol en wat kan ik ermee?
Via Bizzcontrol krijg je maandelijks inzicht in je cijfers, zoals winst, omzet, kosten en marges. In één overzicht zie je hoe je bedrijf ervoor staat.
Wij richten het dashboard voor je in, zodat je altijd met actuele cijfers werkt en geen verrassingen hebt aan het eind van het kwartaal.
Wat is Pleo en hoe werkt het voor declaraties?
Pleo is een slimme oplossing voor zakelijke uitgaven. Medewerkers krijgen een eigen betaalpas en uploaden bonnen direct via de app. De uitgaven worden automatisch gekoppeld aan de administratie. Minder losse declaraties, minder gedoe.

Cynthia Arkeveld, Office Team
“Een gezonde administratie is de sleutel tot een gezonde onderneming.”